• Rygestop og Coaching ved Janno

  • Rygestop – Hvorfor Hvornår Hvordan?


    Hvis du er i tvivl om hvorvidt du egentlig bør stoppe med at ryge, så lad mig her få chancen for at overbevise dig om at det bør du gøre, hvorfor du bør gøre det, hvordan jeg mener du gør det bedst, og hvornår det bedste tidspunkt for et rygestop er.

    Hvorfor stoppe med at ryge?

    Der er jo den indlysende med at det er dårligt for dit helbred, der er større risiko for at du kan få en rygestop relateret lidelse, såsom cancer i en eller anden form.
    Men jeg vil gerne pointere at derudover er der en årsag der er meget anderledes, og som jeg er en stor fortaler for, og det er dit mentale velbefindende, eller nærmere betegnet din følelse af selvværd og selvtillid.

    Jeg synes nemlig at du skal stoppe fordi du sætter pris på dig selv som menneske, og fordi et rygestop helt klart er den bedste løsning for dit helbred, så skal du stoppe netop for at ære dig selv, sådan sagt på en lidt populær måde.

    Det var selvværdet vi gav et lille boost der, for dit selvværd er jo netop hvor meget du selv mener du er værd, og når du er lykkedes med dit forehavende, kommer selvtilliden i spil. Din selvtillid vil helt klart vokse hvis du giver dig selv lov til at nyde det faktum at DU var i stand til at besejre den djævel de fleste/mange rygere må give op overfor. Ja du har sikkert besejret en djævel du selv tidligere i flere forsøg har tabt til… Det kan da kun være godt for din selvtillid at vide at du til sidst var i stand til at gennemføre det for mange mennesker umulige?

    Hvornår er det bedste tidspunkt for et rygestop?

    Der findes ikke et perfekt tidspunkt til rygestop, men det jeg har til dig her, er et par ideer til at øge din motivation, som er altafgørende for at du kan gennemføre et rygestop. For lets face it, hvis du ikke rigtigt er motiveret af de rigtige årsager, skal der så lidt til at vælte læsset og få dig til at begynde at ryge igen, at fiasko nærmest er uundgåelig.

    Derfor mener jeg at du bør arbejde med din motivation i et stykke tid inden du stopper, og det jeg anbefaler er at du sætter en rygestop dato ude i fremtiden, minimum en måned, men gerne to mdr. ude i fremtiden.

    I den periode frem til dit rygestop, kan du arbejde med følgende: Jeg anbefaler uanset hvad du tror virker eller ej, at du visualiserer, for der er ingen tvivl i mit sind om at visualisering ændrer dine tanker og følelser, og det du skal visualisere er 2 ting. Rækkefølgen er ligegyldig, men hvis du visualiserer hver dag vil din motivation helt sikkert være styrket den dag du stopper.

    Positiv visualisering

    Du skal visualisere hvordan du vil føle når du ikke har røget i et år. Prøv at fornemme din følelse af sejr, din glæde ved at være ikke ryger, alt hvad du kan forestille dig af positive følger af dit rygestop, og du skal gøre det så levende du kan, alene det at du visualiserer det hver dag, vil gøre at du hele tiden vil kunne gøre de gode følelser stærkere.

    Negativ visualisering

    Den ande viaualisering er at du skal visualisere hvordan du vil have det hvis du ikke gennemfører dit planlagte rygestop. Hvordan vil du føle at være rendt ind i endnu en fiasko omkring rygning? Tænk et år ud i fremtiden, og se hvordan dit liv ser ud hvis du fortsætter med at leve som ryger, hvordan ser helbredet ud? Humøret? Selvtilliden? Selvværdet?

    Gå meget gerne endnu længere ud i fremtiden med disse visualiseringer, det kan kun gavne din motivation, og motivation er som sagt den allervigtigste ingrediens i et rygestop.

    Hvordan du bedst stopper med at ryge…

    Der kan selvfølgelig være delte meninger om dette, så det du får her er min erfaring omkring rygestop, og hvordan du bedst stopper med at ryge ifølge Janno.

    Jeg vil ikke blot anbefale en metode, men mindst to metoder, som benyttet samtidigt efter min bedste overbevisning gør det så nemt at stoppe at langt de fleste lykkes givet at de er motiverede som beskrevet ovenfor.

    Hvis jeg skulle stoppe i dag ville jeg kombinere rygestop hypnose med et nikotinprodukt, nærmere betegnet nikotinplaster.

    For at tage det sidste først, så er fordelen ved at benytte nikotinplasteret, at du blot skal huske at tage det på om morgenen, og så er dit nikotinbehov dækket for hele dagen, og der er minimal risiko, hvis der overhovedet er nogen risiko for fysiske abstinenser.

    Hypnose til rygestop er den mest effektive rygestop metode, og min personlige oplevelse er at langt de fleste stopper ved at benytte hypnose.

    En anden hypnotisør ved navn Malte Lange har lavet et rygestop hypnose produkt han kalder ”Rygestop – Røgfri på 1 time” som du enten kan få tilsendt som en cd, eller med en god rabat kan downloade lige med det samme, og benytte når du ønsker det. For nogle mennesker vil denne metode godt kunne stå alene, men som jeg skriver ovenfor er kombination absolut mere effektiv, og får også mange af de sværere tilfælde med.

    Du kan købe Maltes rygestop-cd her!

  • Rygestop Masterclass