• Rygestop
  • Rygestop – Nedtrapning eller kold tyrker?

  • Planlæg dit rygestop

    Man kan selv gøre en hel del for at forberede et rygestop. En af de ting man kan gøre er at planlægge på forhånd hvornår man ønsker at stoppe. Det handler om at finde en dato, og lægge en plan bagudrettet som leder frem til din endelige stopdag.
    Nogen mennesker vil have det bedst med at de trapper deres rygning ned over en periode, og det er der flere måder du kan benytte til.

    Nedtrapning er en mulighed
    Nogen laver en regel for sig selv, om hvornår de må ryge dagens første cigaret, og rykker så hele tiden tidspunktet til at være senere og senere frem imod d-dag. En anden metode man kan benytte er den at skære ned på det daglige forbrug, ved simpelthen at fjerne en cigaret dagligt, indtil man er nede ved et minimum i de sidste dage frem til den endelige rygestop dag.
    Der er naturligvis flere metoder til nedtrapning af din rygning, og et 3. eksempel kunne være at du satte et tids mellemrum imellem de enkelte cigaretter, og ryger du eksempelvis normalt hver time, kunne du udvide den tid til 1½ time imellem hver cigaret, og gøre tiden 15-20 minutter længere for hver eller hver anden dag.

    Kold tyrker er hurtigst
    Mit råd hvis du skal stoppe med at ryge, så vil jeg råde dig til enten at stoppe, eller ej. Det er helt klart at foretrække, fordi nedtrapning kan medvirke til at gøre det sværere at stoppe, fordi man under nedtrapningen risikerer at rygetrangen bliver endnu stærkere som følge af den formindskede tilførsel af nikotin til kroppen.
    Hvis du søger hjælp til at stoppe, og ikke tror at du af dig selv vil kunne gennemføre en kold tyrker afvænning, kan jeg anbefale at du benytter rygestop hypnose, da den behandling vil hjælpe dig til at gennemføre et rygestop uden problemer eller svære afgiftnings symptomer. Da jeg selv er hypnotisør, kan jeg ikke rigtigt undgå at anbefale rygestop ved hypnose, men du skal stadig selv medbringe din motivation, da ingen kan få dig til at gøre noget imod din vilje, i hvert fald ikke når vi taler hypnose.

    Prøv med en rygestop bog

    En anden mulighed som jeg bestemt også kan anbefale er en af de mange rygestop bøger der hjælper dig til at forstå hvad der sker i din krop og i dit hoved når du prøver at stoppe. Det handler blandt andet om at ordet at ”prøve” i sig selv jo ikke siger at du vil stoppe, det at prøve at stoppe er kun at gøre et forsøg, det at stoppe med at ryger er derimod mere definitivt.
    Der er rigtigt mange situationer i livet hvor vi bruger fraser i den stil, og i sidste ende sender du et signal til din underbevidsthed om at du ikke er 100% dedikeret til at stoppe.

    Grunden til at man nogle gange hører historier om at storrygere stopper fra den ene dag til den anden, uden hjælpemidler af nogen art, er netop af den person har taget beslutningen om at stoppe, og i hans sind er der ikke andre mulige udveje, det handler ikke om at han prøver, det handler om at han gør det, og dermed basta… hvis du forstår…
    Et rygestop hvor du bare stopper fra den ene dag til den anden, kaldes en ”kold tyrker” og grunden til at jeg vil anbefale den type rygestop er at du sænker din nikotin afhængighed fra dag 1, hvorimod nedtrapningen fastholder tilførsel af nikotin og holder trangen ved lige, og jo længere trangen holdes ved lige, jo længere går der til du er igennem dit rygestop.

    Kan du lide det du læser, så fortæl andre om det ved at klikke på knapperne herunder!