• Rygestop
  • Rygestop Abstinenser

  • Nyere undersøgelser af rygestop abstinenser har påvist at abstinenserne ofte varer længere end man hidtil har troet. Man troede førhen at rygestop symptomer ville aftage indenfor den 1. måned efter et rygestop, men efterhånden er den gængse opfattelse på vej i retning af en fordobling af abstinens perioden.

    Indtil for nylig mente man, at abstinenser ved rygestop for de fleste menneskers vedkommende ville vare mellem to og fire uger, og at symptomerne med tiden ville aftage. Nye undersøgelser antyder dog, at abstinenser ved rygestop kan vare helt op til to måneder, og at der findes tre forskellige mønstre af abstinenser.

    De abstinenser du får ved rygestop kan groft sagt inddeles i 3 typer:

    •    Den nok mest almindelige er at du får kraftige rygestop abstinenser kort efter dit rygestop, og så aftager de gradvist over de næste par måneder.
    •    Den næste type abstinens i forbindelse med dit rygestop er den hvor du i de første 2-3 uger oplever ret stærke abstinenser der så derefter begynder at aftage op til de ca. 60 dage.
    •    Og sidst og nok også mindst, den type hvor abstinenserne nærmest bliver værre for hver dag i hvert fald i den første måned hvorefter de langsomt, og så hurtigere og hurtigere aftager.

    Det er de rent fysiske abstinenser, men der er også rygestop bivirkninger og den rent psykiske del af et rygestop at tænke på.
    Her er det vigtigt at forstå at langt de fleste ex-rygere oplever at de ind imellem, selv år efter deres sidste cigaret oplever stor trang til at ryge i situationer der førhen var forbundet med hygge og rygning.
    Det er ikke synderligt svært at slippe lysten og tanken igen hvis man virkeligt ønsker det, men mange oplever det som en belastning at de jævnligt får rygetrangen genopfrisket og ender med at falde tilbage til rygningen.

    Lad dig ikke narre af din egen psyke, og indstil dig allerede nu på at det her kan vise sin grimme side i mange år fremover. Den gode nyhed er at det er nemt for dig at modvirke det hvis du ved hvordan.

    Når din rygetrang melder sig længe efter at du er holdt op med at ryge, er det vigtigt at du øjeblikkeligt gør hvad du kan for at flytte din opmærksomhed hen på noget andet og positivt. Undersøgelser viser at mennesker kan flytte deres fokus og opmærksomhed i løbet af 7 til 16 sekunder hvor man koncentrerer sig om noget andet. og den evne kan du udnytte. alt hvad du behøver at gøre er at flytte opmærksomheden hen på noget andet end nikotin trangen i overraskende kort tid. Det er faktisk det mange gør når de spiser noget i stedet for at ryge, det er dog ikke lige der jeg synes du skal fokusere :)

    Nogle af disse teknikker jeg her gir dig ganske gratis er der masser af mennesker der lærer på et rygestop kursus, men medmindre du absolut vil betale de flere tusinde kroner som rygestop kurser normalt koster er det ikke nødvendigt hvis du spørger mig.

    Det hele handler om at træne dig selv til instinktivt at flytte dig fra den situation der minder dig om de gode stunder du forbandt med rygningen, og derved begynde at tænke på noget andet, hvis du gør det hver gang uden undtagelse, vil du med tiden få færre ”anfald” og til sidst forhåbentligt ikke længere bekymre dig om dine rygestop abstinenser.

    Hvis du ønsker mere viden kan du med fordel læse om rygestop symptomer, og min beskrivelse af rygestop dag for dag.
    Eller du er måske allerede klar til et rygestop med hypnose

    Kan du lide det du læser, så fortæl andre om det ved at klikke på knapperne herunder!


    2 Kommentarer til “Rygestop Abstinenser”

    Du kan give dine kommentarer her!

    Alle kommentarer modereres i forhold til min kommentarpolitik

    1. Lotte's Kommentar:
      Rygestop Abstinenser

      Ang. Ryge abstinenser :

      Jeg har haft jævnlige drømme over de 7 måneder, mit rygestop har varet, som har handlet om, at jeg RØG !!! I søvne, mens jeg har drømt dette, er jeg blevet så ked af det… For jeg følte, at jeg havde slået mit rygestop itu.
      I begyndelsen var det sådan, at når jeg vågnede om morgenen, troede jeg, at jeg havde røget, og dermed slået mit rygestop itu. Indtil det gik op for mig, at jeg IKKE havde røget – det havde kun været i drømme! Så blev jeg glad…Noget så glad… :-)
      Efterhånden blev det enerverende ! Efter flere måneder med jævnlige ryge-drømme. Jeg oplevede ikke længere glæden ved IKKE at have røget om natten, kun at det var tungt at skulle “ryge” i drømme og føle, at jeg havde fejlet mht. rygestop, når nu jeg godt vidste, at det kun var en drøm! Nu er jeg temmelig meget træt af de drømme!!!
      Jeg vil blot sige med dette, at hjernen ikke sådan lige “glemmer”, at man er holdt op med at ryge. Jeg vil mene, det er en “rygestop abstinens” – og dem har jeg altså endnu … 7 MÅNEDER EFTER SIDSTE CIGARET !
      Med venlig hilsen Lotte

    2. Janno's Kommentar:
      Rygestop Abstinenser

      Hej Lotte

      Det du oplever handler ikke så meget om abstinenser efter rygestop, som det er din underbevidsthed der kommunikerer med dig.
      Du er stoppet med at ryge, men du har tydeligvis ikke gjort det fordi du virkelig ville slippe af med det. Først når du indser at du ikke undværer noget, men tværtimod får en masse fordele ud af at være stoppet, vil det ændre sig.

      Du kan formentlig få det bedre med dit rygestop ved at læse bogen endelig ikke ryger, ellers bør du overveje lidt om hvorfor du er stoppet, og evt overveje hvorfor du ikke vil slippe rygningen.