• Rygestop og Coaching ved Janno

  • Rygestop – Alt det du har brug for at vide

    Rygestop og de 3 faser

    At blive ikke ryger er ikke noget man bare beslutter, og så tror at nu er den ged barberet… At være ryger gennem lang tid har skabt indgroede vaner, og de kan være svære at bryde.

    Et rygestop består reelt af 3 faser som du skal igennem før du kan kalde dig selv for ikke ryger.

    1. fase af ditrygestop:

    Forberedelse og overvejelse. Her handler det om at man gennemtænker hvorfor man vil være ikke ryger, og hvordan man planlægger at gennemføre det.
    Skal du bruge hjælpemidler med nikotin?
    Eller en kold tyrker?
    Hvornår vil du stoppe?
    Hvorfor ønsker du et rygestop?

    2. fase af dit rygestop:

    Den korte version af fase 2 er at du stopper på netop dette tidspunkt. Altså kan man kalde det handlingsfasen.

    Det er den fase der kan beskrives kortest, men samtidigt nok den vigtigste, for uden handling intet rygestop.

    3. fase af dit rygestop:

    Dette er den sværeste del af processen med at gennemføre et rygestop. For nu handler det om at holde ved, og vedligeholde din beslutning indtil det punkt hvor du stort set ikke længere er generet af hverken abstinenser eller tidligere vaner.

    Skulle du falde i, må du ikke betragte det som en fiasko. Nu er det bare op på hesten igen. Med den indstilling skal du nok lykkes i den sidste ende, det hele ligger i din motivation. Vælg at du skal lykkes med dit rygestop uanset hvor mange gange du er nødt til at starte forfra.

    Hvis du er i tvivl om hvorvidt du egentlig bør stoppe med at ryge, så lad mig her få chancen for at overbevise dig om at det bør du gøre. Hvorfor du bør stoppe, hvordan du planlægger det bedste tidspunkt for dit rygestop, og hvordan du rent faktisk stopper med de færreste gener.

    Rygestop – Hvorfor stoppe med at ryge?

    Der er jo den indlysende med at det er dårligt for dit helbred, der er større risiko for at du kan få en rygestop relateret lidelse, såsom cancer i en eller anden form.
    Derudover vil jeg gerne pointere at der er en årsag der er meget anderledes, og som jeg er en stor fortaler for, og det er dit mentale velbefindende, eller nærmere betegnet din følelse af selvværd og selvtillid.

    Boost dit selvværd med et rygestop

    Jeg synes nemlig at du skal stoppe fordi du sætter pris på dig selv som menneske, og fordi et rygestop helt klart er den bedste løsning for dit helbred, så skal du stoppe netop for at ære dig selv, sådan sagt på en lidt populær måde.

    Det var selvværdet vi gav et lille boost der, for dit selvværd er jo netop hvor meget du selv mener du er værd, og når du er lykkedes med dit forehavende, kommer selvtilliden i spil. Din selvtillid vil helt klart vokse hvis du giver dig selv lov til at nyde det faktum at DU var i stand til at besejre den djævel de fleste/mange rygere må give op overfor. Ja du har sikkert besejret en djævel du selv tidligere i flere forsøg har tabt til… Det kan da kun være godt for din selvtillid at vide at du til sidst var i stand til at gennemføre det for mange mennesker umulige?

    Rygestop motivation

    Sagt mere direkte så handler det om motivation, og din grund til at ville et rygestop. Det burde være indlysende, men det er ikke altid tilfældet, at hvis du stopper fordi dun familie ønsker det, dine venner ikke ryger, der er indført rygeforbud på jobbet eller et sted du kommer meget… alle disse årsager er gode grunde til rygestolp, men de er ikke den rette motivation hvis du ønsker garanteret succes med dit rygestop.

    Det handler om dig selv, og hvorfor det er godt eller v igtigt for dig at stoppe, find den motivation og et rygestop er pludselig langt nemmere end et ellers ville være-

    Rygestop – Hvornår stoppe med at ryge?

    Der findes ikke et perfekt tidspunkt til rygestop, men det jeg har til dig her, er et par ideer til at øge din motivation, som er altafgørende for at du kan gennemføre et rygestop. For lets face it, hvis du ikke rigtigt er motiveret af de rigtige årsager, skal der så lidt til at vælte læsset og få dig til at begynde at ryge igen, at fiasko nærmest er uundgåelig.

    Derfor mener jeg at du bør arbejde med din motivation i et stykke tid inden du stopper, og det jeg anbefaler er at du sætter en rygestop dato ude i fremtiden, minimum en måned, men gerne to mdr. ude i fremtiden.

    Byg motivationen op inden din stopdag

    I den periode frem til dit rygestop, kan du arbejde med følgende: Jeg anbefaler uanset hvad du tror virker eller ej, at du visualiserer, for der er ingen tvivl i mit sind om at visualisering ændrer dine tanker og følelser, og det du skal visualisere er 2 ting. Rækkefølgen er ligegyldig, men hvis du visualiserer hver dag vil din motivation helt sikkert være styrket den dag du stopper.

    Positiv visualisering af gennemført rygestop

    Du skal visualisere hvordan du vil føle når du ikke har røget i et år. Prøv at fornemme din følelse af sejr, din glæde ved at være ikke ryger, alt hvad du kan forestille dig af positive følger af dit rygestop, og du skal gøre det så levende du kan, alene det at du visualiserer det hver dag, vil gøre at du hele tiden vil kunne gøre de gode følelser stærkere.

    Negativ visualisering af kikset rygestop forsøg

    Den anden visualisering er at du skal visualisere hvordan du vil have det hvis du ikke gennemfører dit planlagte rygestop. Hvordan vil du føle at være rendt ind i endnu en fiasko omkring rygning? Tænk et år ud i fremtiden, og se hvordan dit liv ser ud hvis du fortsætter med at leve som ryger, hvordan ser helbredet ud? Humøret? Selvtilliden? Selvværdet?

    Gå meget gerne endnu længere ud i fremtiden med disse visualiseringer, det kan kun gavne din motivation, og motivation er som sagt den allervigtigste ingrediens i et rygestop.

    Rygestop hypnose - røgfri på 1 time

    Rygestop – Hvordan – Rygestop metoder

    Der er flere måder du kan stoppe på, jeg vil her gennemgå de metoder jeg føler at jeg kan anbefale, og som gør rygestoppet lettest muligt.

    Benyt et nikotin produkt:

    Der findes indtil flere forskellige typer af produkter der tilfører kroppen den eller dele af den nikotin du tidligere tilførte ved at ryge, og som kan hjælpe med at dulme kroppens abstinens symptomer.
    Hvis du ønsker at benytte et produkt af denne type, så er det helt klart min anbefaling at du benytter nikotin-plastre, da de både er diskrete, lette at dosere og nemme at nedtrappe igen, da doseringen er meget tydelig at forstå.

    Benyt en E-Cigaret

    Som nummer 2 er det min overbevisning at en e-cigaret efter moden overvejelse ikke er så farlig som jeg oprindeligt troede (baseret på manglende forskning) men jeg kender efterhåndsen en del der er holdt op med at ryge ved hjælp sådan en “dampcigaret”
    Jeg vil dog gerne indskyde at jeg betragter det som et alternativ, da jeg også oplever at de fleste blot fortsætter med at ryge elektroniske cigaretter, og der opstår en hel kultur omkring dem. Vi ved stadig uendeligt om sikkerheden, men ingen tjære er uanset hvad en væsentlig forbedring fra rygning.

    Læs en rygestop-bog

    Den tidligere storryger Allen Carr skrev “Endelig ikke ryger” inden sin desværre alt fir tidlige død grundet den cancer han havde pådraget sig ved at ryge over 100 cigaretter om dagen da det gik værst for sig.
    Bogen er i min verden et mesterstykke om rygestop, og beskriver alle de faldgruber man risikerer at rende ind i på sin vej fra ryger til ikke ryger.

    Igennem det meste af bogen anbefaler han at du fortsætter med at ryge, alt imens han forklarer og debunker en masse myter om rygnming og rygestop.
    Jeg skal ikke afsløre hele bogen her, men læs nærmere på denne hjemmeside om rygestop bogen endelig ikke ryger, eller køb den evt. her.

    Benyt hypnose til rygestop

    Hypnose til rygestop er den mest effektive rygestop metode, og min personlige oplevelse er at langt de fleste stopper ved at benytte hypnose.

    Grunden til at jeg først og fremmest anbefaler at du benytter rygestop hypnose er at jeg oplever at du hvis du virkelig ønsker at stoppe får så let og problemfrit et rygestop, at det stort saet opleves som om du aldrig har været ryger.
    Korrekt udført af en hypnotisør der ved hvad han laver, i kombination med din aktive accept og lyst til at gennemføre denne forandring kan hypnose gå ind og totalt fjerne kroppens cellulære hukommelse og tilhørsforhold til rygningen, og selvom du ikke på overfladen fornemmer nogen forandring, er din rygetrang forsvundet som dug for solen.

    Det er denne lethed omkring rygestoppet der gør at jeg på varmeste anbfaler at du stopper ved hjælp af hypnose.

    Køb mp3 rygestop hypnose her

    Jeg praktiserer ikke selv længere, men kan anbefale de følgende produkter mede 100% tilfredshedsgaranti til rygestop med hypnose.

    Normal hypnose til rygestop

    En anden hypnotisør ved navn Malte Lange har lavet et rygestop hypnose produkt han kalder ”Rygestop – Røgfri på 1 time” som du enten kan få tilsendt som en cd, eller med en god rabat kan downloade lige med det samme, og benytte når du ønsker det.
    For de fleste mennesker vil denne metode kunne stå alene, men du kan evt kombinere den med rygestop plastre som beskrevet ovenfor.

    Du kan købe Maltes rygestop-cd her!

    Rygestop Masterclass til den tidligere storryger

    Herunder er et lidt mere omfattende rygestop produkt, som også kommer fra Maltes hånd, det henvender sig til dig der tror der skal lidt mere til fordi du har været stor ryger igennem en årrække. Klik her for at købe/læse nærmere, eller klik på billedet af rygestop masterclass herunder.